Monday, March 23, 2009

tanam tauge guna kapas

Masa aku sekolah rendah dulu, ada subjek sains.. Ada la beberapa eksperimen yang aku masih ingat sampai sekarang.. Salah satunya eksperimen tanam kacang tauge atas kapas basah.. Masa tu rasa excited teramat la.. Maklum la.. Baru belajar sains.. Masa tu minat la sains sebab banyak buat eksperimen.. Bila aku dah masuk sekolah menengah, ada gak buat lagi tanaman tu.. Untuk eksperimen sains gak kot.. Aku tak ingat la.. Yang aku ingat, setiap orang dapat sebijik dua kacang hijau yang nak buat bubur tu dengan plastik ais krim malaysia.. Lupa lak.. Kapas sikit.. Aku tanam la biji tu.. Sape ntah bagi idea nak bertanding.. Sape punya pokok paling panjang + sihat.. Dan sudah pastilah aku pemenangnya.. Hahaha.. Pemenang tak rasmi.. Ntah camner aku punya tauge tu tumbuh dengan sihat.. Semua orang cam heran la.. Pastu bila orang tanya, dengan poyonya aku jawab "Kena tanam guna kasih sayang.. Cakap dengan pokok tu tiap- tiap hari.. 2,3 kali sehari ke.." Pastu entah sape la yang dengki gile kat aku, dia picit batang tauge tu dengan kuku.. bahan bukti memang ada la kat batang tauge tu.. Sampai sekarang takde orang datang mintak maaf kat aku sebab membunuh pokok tauge aku tu.. hahaha.. over la pulak.. :p Gambar- gambar kat atas ni sah- sah la bukan diambil zaman sekolah rendah @ sekolah menengah... Tapi ambik masa sesi microteancing psk ari tu. Huhu.. Kenapa ek, semenjak dua menjak ni aku suka tulis kenangan zaman dulu2.. Ada yang aku save je.. Tak publish.. Owh.. aku tau.. Sebab zaman dulu aku tak pernah nak tulis diari ke apa.. Kalau tak tulis kenangan lama- lama tu, sah2 la tak berapa nak ingat dah nanti..